The Iconic Chanel Handbag

Fashion

The Iconic Chanel Handbag

1205

The Iconic Chanel Handbag    Italiano-Inglese-New

Molto più che un classico è un’icona. Un momento di rottura, l’inizio di una nuova era nel design moderno, l’iconica Chanel Handbag è un puro concentrato di stile, una storia passo dopo passo di un’attenta e minuziosa avventura nello stile e nel lusso.

Gabrielle Chanel la creò perché lei stessa ne aveva bisogno, le serviva una borsa così. Una visionaria naturale, la designer era sempre alla ricerca di nuove idee e spesso queste venivano dalla sua vita di tutti i giorno. Apprezzava moltissimo la facilità e la comodità di movimento che dava la tracolla delle borse che servivano a portare i binocoli alle gare di equitazione, indossarla in quel modo attorno al busto dava una incredibile libertà di movimento, si avevano le mani libere.

Così nel febbraio del 1955 (la stessa data della mitica borsa 2.55) la designer immagino una borsa con uno stile senza tempo e progettata al di fuori con altrettanta cura con cui lo era al su interno, così da essere bella sia fuori che dentro. Portata su una spalla con una catena con un nastro di pelle passante negli anelli o con semplici fila di ganci in metallo piatto (una citazione al tipo di catenella che Mademoiselle inseriva nella parte finale delle sue giacche in modo che cadessero perfettamente) la 2.55 non soli teneva libere le mani ma seguiva armoniosamente il corpo in ogni movimento.

All’esterno, pelle, jersey e seta che ricoprivano la borsa erano cuciti con il classico “quilting” a forma di diamante, dei rombi che davano forma, volume alla corpo della borsa. La lavorazione a trapunta (quilting) era ispirata al mondo dell’equitazione che Gabrielle Chanel amava tantissimo e soprattutto alle giacche che indossavano i fantini alle gare.

Ancora oggi il design della 2.55 segue il modello di Coco del 1955. Prima di tutto le tasche, 7 per essere precisi: la prima sul retro è rotonda come il suo soprannome ci suggerisce “Il sorriso di Mona Lisa”. Le altre 6 sono all’interno della borsa: adatte per biglietti da visita, carte di credito, porta cipria, una per il rossetto e una con una zip chiamata “segreto” e poi due larghe tasche per lettere, documenti e altro.

Il colore all’interno ricorda uno dei colori dell’uniforme che Coco indossava nell’orfanotrofio dove aveva vissuto, il colore brillante serviva per far vedere più facilmente gli oggetti contenuti nella borsa.

Ogni stagione Karl Lagerfeld fa una metamorfosi alla “iconic bag”, ora ai materiali originari si sono aggiunti altri…pelle invecchiata, tweed, preziosi ricami della Maison Lesage, denim, velluto…la creatività di Karl è inarrestabile. Continuamente arricchita e reinventata, la collezione iconic bag è riconoscibile all’istante ed è ancora oggi un simbolo di eleganza, eccellenza e know-how.

L’apprendistato di un artigiano dell’atelier di manifattura dura dai 4 ai 5 anni, al fine di padroneggiare perfettamente le tecniche di produzione. La borsa classica della Maison richiede più di 180 operazioni di produzione e altrettanti gesti meticolosi.

La selezione della pelle richiede un controllo rigoroso, deve essere perfetta. Poi, il taglio di ogni pezzo del corpo della borsa viene eseguito con l’aiuto di un modello che delimita il disegno. I punti di taglio devono quindi seguire le squame di una pelle esotica o il motivo di un tweed. Le parti del corpo della borsa sono poi snellite, trapuntate con l’ago e assemblate. Montata prima sul dorso – come un capo di Prêt-à-Porter – a poco a poco la borsa prende forma. Il corpo e il fondo sono uniti con la tecnica della “borsa nella borsa”: una prima borsa va a formare l’interno, una seconda borsa forma invece l’esterno e tutte e due sono poi assemblate a mano. L’artigiano può quindi capovolgere le borse e unirle insieme. Le rifiniture necessitano ancora di qualche ritocco prima del controllo finale e del rituale dell’imballaggio.

Ogni stagione, Karl Lagerfeld reinterpreta la borsa iconica: materiali diversi, fermagli bijoux o matelassage a galloni arricchiscono la gamma di questo emblema della Maison. La borsa iconica è un patrimonio che si trasmette di generazione in generazione: “La moda passa, lo stile resta”, diceva Coco Chanel.

02_THE_ICONIC_CHANEL_HANDBAG_LEATHER

04_THE_ICONIC_CHANEL_HANDBAG_LEATHER

06_THE_ICONIC_CHANEL_HANDBAG_LEATHER

05_THE_ICONIC_CHANEL_HANDBAG_LEATHER

12_THE_ICONIC_CHANEL_HANDBAG_LEATHER

10_THE_ICONIC_CHANEL_HANDBAG_LEATHER
08_THE_ICONIC_CHANEL_HANDBAG_LEATHER

13_THE_ICONIC_CHANEL_HANDBAG_LEATHER

14_THE_ICONIC_CHANEL_HANDBAG_LEATHER

Far more than a classic, it’s an icon. A real stylistic break, initiator of a new, liberating and modern gesture, the iconic CHANEL handbag is pure concentrated dream, a step-by-step story, a minutely fashioned luxury.

In keeping with her usual habit of working, Gabrielle Chanel created the bag because she needed it herself. A natural visionary, the designer was always on the lookout for novel ideas inspired by her daily life. She appreciated the ease and freedom of movement that the military strap bag or binoculars worn across the body that she wore at the races provided: one could put one’s hands in one’s pockets, and strike a free and determined pose.
And so in February 1955 (the eponymous date of the mythical bag 2.55), the designer imagined a bag of timeless beauty, astutely designed on the outside as well as the inside and therefore as beautiful inside as out. Carried on the shoulder with a chain interwoven with leather ribbon or with rows of flat metal links (a little reference to the chain that Mademoiselle slipped into the bottom of her suit jackets to ensure they’d fall correctly), the 2.55 not only freed up the hands, but also harmoniously followed each body movement. On the exterior, the lambskin, jersey and silk which surrounded the bag were overstitched with “diamond” quilting in rhombus shapes to give it body, volume and bearing. The quilting was inspired by the equestrian universe that Gabrielle Chanel loved so much, especially the jackets worn by the lads at the races.
Even today, the design of the 2.55 still follows the first partitions dictated by Gabrielle Chanel in 1955. First of all, its pockets, seven to be precise. The first, at the back, is rounded like “Mona Lisa’s smile”, its nickname. The six others are on the inside of the bag : gusseted pockets for visiting, credit cards or powder boxes, a pocket case specifically designed for lipstick, a zipped pocket called the “secret”, and finally the two large pockets for letters or other documents. The garnet leather reminds one of the colour of the uniform Gabrielle Chanel had to wear at the Aubazine Abbey orphanage. It provides yet more commodities to the bag, as objects are more obviously visible against the bright colour. Lastly, still on the inside, the double C is overstitched onto the fold. One final detail: a rectangular twist clasp, called the “Mademoiselle” clasp, which was then joined, several years later, by a second one, a double C, which became as legendary, and which led to the creation of a bag that the House called the 11.12.

Even selecting the skin requires absolute skill. The origin of each skin is rigorously controlled, the House only uses tanners whose absolute know-how is a reflection of CHANEL’s values of excellence. Each skin must be perfect and of an exceptional quality, in response to a strict list of criteria. They are checked one by one and undergo several tests in the laboratory: resistance to tensile strength, weather conditions, rubbing, dyeing…
The manufacture can then begin: the cut of each piece of the body of the bag is made according to a template outlining the pattern. The challenge of the cutter is to find the ideal points of the cut so that each piece is perfectly placed and lined up once assembled. The process can be particularly delicate for an exotic skin (the scales must follow one another) or even for tweed (the patterns must be impeccably aligned. One by one, the pieces are then “pared down” or thinned out, to prevent any eventual roughness due to the seams. Once prepared, the pieces are then ready to be quilted using a needle (except for exotic leather) and then assembled. Meanwhile, the double C will have been stitched onto the flap.
First mounted flat and inside out, like a Ready-to-Wear piece, the bag takes on volume little by little. The body and base are brought together with the “bag in bag” technique: a first bag is mounted to constitute the interior and then a second for the exterior. Each one is assembled by hand. The craftsperson can then turn the bags inside out. Sewn with “point de bride” seams on the sides, the two bags are then reunited and become one. The finishing touches (the hand plaited chain, piercing the hook and eyes, crimping and placing the clasp) demand several other delicate manipulations before the final control and wrapping, the ultimate ritual of minute delicateness.

Gabrielle Chanel’s genius idea, Karl Lagerfeld’s boundless imagination, and the expert luxury craftsmanship make up the magical trilogy which explains the desire that the iconic CHANEL bag has inspired since 1955. Like a sentimental object, it’s part of a heritage that is transmitted from a mother to her daughter. It carries emotion, is infused with a real soul, and has revealed that it can defy time and style. As Gabrielle Chanel used to often remark : “Fashion becomes unfashionable, style, never”.

Comments are off this post!